Thursday, March 12, 2015

Terima Kasih Dugaan

Assalammualaikum.
Alhamdulillah masih bernafas. Dugaan dugaan dugaan. Banyak dugaan aku sekarang. Aku pun kena sabar sabar sabar. Sekarang pun tengah berusaha untuk tabahkan hati. Aku tahu setiap dugaa ada hikmah, ada sebab.

Allah sedarkan aku mungkin. Enak sangat bersenang lenang. Biasa sangat tersenyum bergelak sakan. Nah amik ujian! Pandai-pandai lah kau handle hahahahahah!

Ya aku sedar. Allah nak dengar rintihan aku. Allah nak aku sujud pada dia mungkin kali ini lebih lama dan kerap. Lebih ingat pada Dia. Dia tahu jiwa aku kosong dan sepi. Jadi Dia buat aku dekat dengan dia melalui ujian. Happy tapi rasa kosong, apa tu?! Aku pernah rasa macam tu. Dan Dia datang kan ujian.

Alhamdulillah aku jadi lebih kuat. Lebih sabar. Lebih tenang. Lebih cool! Sabar tenang. Kau harung je hidup ni walau susah mana pun ujian tu. Kau nak lari mana? Bunuh diri? Ingat boleh lari macam tu je? Kat akhirat sana? Mana nak lari? Boleh lari tapi tergelincir dari landasan dan ke api yang marak Nauzubillah.

Bila orang bunuh diri sebab stress dengan masalah, tak sanggup menghadap hidup yang penuh ujian, aku dapat rasa stress tu. Jadi aku tak heran sebenarnya kalau mereka tu bunuh diri. Tapi yang aku heran, tak terfikir ke mereka, mana nak lari. Ingat bunuh diri boleh lega macam tu je. Ya rasa lega sebab tak perlu menghadap lagi dunia tapi akhirat sana?

Itu lah beza orang takde iman dan ada iman. Bila kita rasa takutnya mati tu, maksudnya Alhamdulillah kita masih ada iman. Rasa sedar diri. Bila mati menghadap Dia tapi takde apa-apa. Allahu malunya.

Jadi sebesar mana dugaan tu, seberat mana pun ujian yang datang, hadapi lah. Meh kita hadap ujian dan dugaan dengan rasa cool dan syukur. Alhamdulillah untuk dugaan :)

No comments:

Hakcipta Amira Zulkainiri sepenuhnya :)