Sunday, June 23, 2013

Seronokkan merendahkan orang?

Assalammualaikum

Hai uolsss. Apa khabar? Aku sihat je. Maklum lah sekarang ni jadi penganggur terhormat. Hari selasa ni baru ada interview. Wish me luck!

Aku rasa duduk rumah ni ya Allah amannya. Happy sangat! Tak kerja pun takpe lah aku rasa. Takde apa-apa masalah pun. I'm free. Tak payah lah menghadap perangai manusia yang entah apa-apa kat luar tu. Buat aku jadi muak.

Well aku cuma nak bagitau tak selamanya kita diatas. Macam aku lah yang selalu diduga oleh Allah. Maklum lah Allah sayang aku. Macam-macam dugaan Dia beri. Salah satunya masa aku masih melanjutkan diploma dulu tu. Sekarang dah habis okay. Alahmdulillah hehe. Yela yang dulu tu, macam-macam dugaan. Masa tu aku rasa Allah dan keluarga aku je yang ada dengan aku. Kawan? hmm ntah macam ada macam takde. Ada lah dua tiga yang merendahkan aku. Yelaa orang tak pandai memang selalu orang pandang sebelah mata je. Masa tu kecewa Allah je tahu. Pada Allah je aku mengadu dan minta ketenangan. Dan aku percaya rancangan Allah tu lah yang terbaik. Aku sabar dan seterusnya sabar.

Sekarang? ALHAMDULILLAH BERSYUKUR PADAMU YA ALLAH. Menangis aku depan lappy masa tengok result yang terakhir ni. Tak sangka. Dalam sabar-sabar aku, Allah beri apa yang aku nak selama ini.

Aku tengok orang yang selalu merendahkan aku dulu tu hmmm malas lah nak cakap. Korang boleh agak kot. Sekarang dia pula rasa orang merendahkan dia. Well friend, macam tu lah aku rasa bila kau rendahkan aku dulu. Terima kasih juga pada kau, kalau kau tak merendahkan aku, aku tak kan belajar apa itu kesabaran. Now look at yourself. Ingat, tak selamanya kita diatas.

Ada orang tanya aku, tak nak balas dendam ke, cakap padan muka ke sikit jadilah. Tapi nak buat apa? Allah ada. Siapa kita nak berdendam? Siapa kita nak menghukum orang? Biarlah Allah yang adili semuanya. Kita sabar je lah. Besar nikmat sabar ni. Aku dah alaminya sendiri.

Kepada insan-insan yang selalu merendahkan orang atau ada hati nak merendahkan orang tu, bawa-bawa lah sedar. Kita hidup dimuka bumi ni pun cuma pinjaman. Tak payah lah sesuka hati korang merendahkan orang lain. okay?

Sama-sama lah kita bantu sesama manusia.

Byeeee

Wassalam

No comments:

Hakcipta Amira Zulkainiri sepenuhnya :)